4 views
0

Posledním dílem série Need for Speed, který zavítal při svém vydání ještě na starou generaci konzolí, je díl s velmi jednoduchým podtitulem Rivals, jehož pořadové číslo se motá někde kolem dvacítky, v závislosti na tom, co všechno do této rozsáhlé série ještě počítáte, a co už ne. Já se v této recenzi budu věnovat vylepšené verzi pro PlayStation 4, která byla první závodní hrou na tehdy nové konzoli. Celé Need for Speed Rivals stojí hlavně na honičkách auto-mobilových závodníků s policií, což už bylo v této závodní sérii zpracované opravdu mnohokrát rozličnými způsoby. Hned na začátku Vás hra tak trochu násilně donutí hrát nejprve za jednu stranu a pak zase hned za tu druhou, asi proto abychom náhodou na jednu ze dvou stran nezapomněli. Jde o takový tutoriál, který nejde přeskočit, což je v závodní hry trochu zbytečné a zdržující. Pak už vás hra vypustí do vcelku rozsáhlého světa Redview County, který je nejen velký ale hlavně i velmi rozmanitý, což je sice krajně nerealistické, ale u čistě závodní hry s otevřeným světem tak nějak i nutné. Svět vypadá parádně, můžete se prohánět městem a nebo závodit daleko na venkově po cestičkách vedoucích lesem. Příjemným překvapením je pak to, že některé části mapy připomínají známé lokace z předešlých dílů. Přístav mi připomněl povedený díl Carbon, některé části lesa zase klasický Hot Pursuit 2 z roku 2002 a některá místa mi zase připomínala restartovaný Hot Pursuit z roku 2010.

Nevím jestli to je jen můj pocit nebo záměr autorů, ale nostalgie funguje dokonale, a tak mám z tohoto světa opravdu příjemný pocit. Z čeho ale nemám vůbec dobrý pocit je velmi podivný jízdní model, který vás bezpečně vymlátí už v první zatáčce. Auto totiž vůbec nereaguje tak, jak by jste od něj čekali, a to je u závodní hry tak trochu problém. Rivals se totiž drží hesla – vždyť je to jen arkáda, tak co. Po několika zatáčkách, ve kterých budou lítat jiskry od svodidel pochopíte, že tady to funguje trochu jinak a zatáčky musíte projíždět smykem. Zjistíte, že se tu před zatáčkou nebrzdí, že tu ťuknutí na brzdy slouží jenom k uvedení automobilu do smyku, nemluvě o tom, když prostě na rovince potřebujete na brzdy dupnout. Auta prostě reagují divně a musíte si na to chvilku zvykat a přijmout pravidla hry. To pro mě ale boří požitek z automobilových závodů, to pak můžu závodit v čemkoli jiném. Nějakou tu hodinku držkování, ale hraji dál, chci to přeci zrecenzovat. Pomalu si zvykám na to jak se auta, nebo objekty, které jako auta vypadají, ovládají. Jak správně vybírat zatáčky, jak se vyhýbat protijedoucím automobilům, aniž bych do nich vrazil a spustila se vážně drsná a taky dost otravná animace, kdy se rozsekám na hadry a pak jedu dál. Ta animace nicméně slouží jako přirozená penalizace za nehodu, po které můžete pokračovat v závodě dál. Jelikož je ve městě a přilehlém okolí poměrně dost závodníků, setkáváme se tu i s hodně policajty, co nás obtěžují při každém závodě.

Můžete si vybrat jestli budete dělat bordel v ulicích jako závodník nebo jako policista. Tak jako tak bude vše lítat vzduchem. Automobily jsou dosti podobné, a tak je výběr jenom na Vás.

Snaží se nás zastavit a zatknout tím, že nás zničí nebo vedle nás budou dostatečnou dobu stát. Přijdou nám tedy vhod benzínové pumpy, na kterých nedoplňujeme benzín jak by se mohlo zdát, ale opravujeme si průjezdem auto, což se hodí když do vás naráží skupinka policejních aut. Tedy za předpokladu, že se do benzínky v té rychlosti trefíte. Další čistě arkádový prvek, který dává jasně najevo, že tady nebude reálné vůbec nic. A to mě od hry dost odráží. Mám rád arkády, ale spíš takové lepší arkády, kde se vše přizpůsobuje k požitku z jízdy. Nepotřebuji dokonalý simulátor, ale pocit z jízdy chci mít co možná nejvíce uvěřitelný. Jinak to nemá moc cenu. Na automobily tu navíc není kladen velký důraz, jsou to jen spotřební vozy, díky nimž se dostanete na konec kampaně. Jasně každé auto se Vám po odemčení pěkně předvede, ale jakmile se odemkne další, už se k předešlému nikdy nevrátíte. Proč taky. Auta se skoro nedají upravovat. Vyberete si jen jejich barvu, dáte na ně nějakou tu jednoduchou nálepku a jede se dál. Tedy pardon, co se týče výkonu a odolnosti se automobily upravovat dají. Jenže se střídají tak rychle, že se to skoro ani nevyplatí. Všechna vylepšení totiž zůstávají na autě a tak, když si po pár závodech odemknete zase další auto, které je bez vylepšení, rychle zapomenete za tyto vylepšení vyhazovat peníze. Proč taky, je to navíc. A když už Vás zběsilé ježdění po kraji omrzí, zkusíte si naopak roli policisty. Jaké překvapení, že se toho moc nezmění.

Opět se městem proháníte velmi vysokou rychlostí a působíte minimálně stejně škod jako sami závodníci. To vše ale v parádních policejních automobilech. Nutno říci, že jich má k dispozici místní policejní sbor nespočet. Pravděpodobně totiž mají neomezený rozpočet na nákup desítek a desítek luxusních automobilů. Ale tak už tomu ve videohrách bývá. Užijte si tedy nádherná sportovní auta v policejních barvách, pusťme majáky a splňme si tak dětské sny. Naším hlavním úkolem samozřejmě bude pochytat všechny závodníky ve městě, což bude poměrně dost velký problém. Závodníků je totiž taky nespočet. Na štěstí nám k tomu bude pomáhat rozličná policejní technika. Základem se stane EMP výboj, který auto závodníka zpomalí, nebo klasický pás s hřebíky, který známe již z předchozích dílů. A tak to jde stále dokola se stále lepšími a lepšími automobily. Postup není automatický. Chvilku mi trvalo než jsem si vzpomněl, že jsem si s novým levelem vybral také sadu úkolů, které musím splnit. Za splnění úkolů dostanete nový level a také se Vám odemkne další auto. A tak to jde stále dokola. Pokud se zaměříte jenom na úkoly, budete postupovat velmi rychle bez nutnosti nějak přehnaně závodit, nebo si vylepšovat auto. Důležitým prvkem hratelnosti je také systém AllDrive, díky němuž jste stále online. Do závodů a honiček se k Vám může připojit živý jezdec, což může vše změnit. Akce v Rivals nikdy nekončí, a tak pokud Vás to baví, budete nadšeni.

Jako policisté budete sbírat různé vychytávky sloužící k zastavení závodníků. To Vám pomůže k plnění jednotlivých úkolů, a tím pádem i k odemykání dalších vozů a výbavy.

Jinak může nepřetržitá akce působit docela únavně. Přeci jenom skákat ze závodu pokaždé do policejní honičky nemusí být to co chceme. Ale právě o tom tato hra je. O honičkách s policii, jelikož samotné závody nejsou ničím zajímavé. Ano i závodníci mohou na své soupeře využívat prakticky stejné pasti a techniku jako policie, což může hratelnost značně vylepšit, ale vylepší jí to skutečně? Přeci jenom arkádových her, kde po sobě mohou autíčka něčím střílet, nebo klást na silnici pasti je docela hodně a některé jsou dokonce o poznání zábavnější a nápaditější. Proč tedy vše míchat dohromady a hrát si na totální arkádu. Need for Speed pro mě byly vždy o něčem úplně jiném. Šlo o lepší arkádu s příjemným jízdním modelem, ale to se bavíme dnes už o zapomenuté části série. Je na načase se smířit s tím, že je série někde úplně jinde. Problém je v tom, že ani sama série neví kde. Trochu naděje vnesly díly Shift a Shift 2, kde se série rozdělila na arkádu a realističtější ježdění. Člověk pak věděl do čeho jde. Pak tu myšlenku ale EA zavrhlo a opět zkouší různé druhy podivných mixů žánrů a nevýrazných nápadů. Pokaždé trochu jinak. Grafická stránka hry je poměrně povedená a odpovídá arkádovému ladění hry. Dočkali jsme se spousty pestrých barviček a velkolepých efektů. Prakticky neustále něco lítá vzduchem, od jisker a přebytečného značení až po automobily soupeřů. Hra běží na třetí generaci Frostbite enginu, což jí jenom prospělo. Detaily automobilů jsou na poměrně slušné úrovni, ačkoli na dnešní špičku pochopitelně nestačí.

Znatelně tu chybí také pohled zevnitř aut, bohužel již tradičně jsme se pohledu do interiéru nedočkali, ačkoli kdysi dříve tato možnost k sérii prostě neodmyslitelně patřila. Oceňuji také plynulé střídání dne a noci a velmi pečlivě vytvořenou mapu. Celkový dojem ze hry spíš připomíná starší díly série typu Hot Pursuit, což není sice špatně, ale měli jsme jich tu už tolik, že to není ani kdo ví jak dobře. Za zmínku stojí ale velmi kvalitní soundtrack, který se tentokrát drží spíše rychlejších moderních rytmů elektronické hudby. Soundtrackem tak Need for Speed opět vyniká a možná si některé skladby také zařadíte do své knihovny na Spotify, jako jsem to udělal já. Zajímavé jsou i honičky s policií, budete si užívat i je. Protože nejsou kdo ví jak přehnané a otravné. Nejste totiž jediným cílem policie, jak tomu bývá u spousty dalších her. Hra žije sama o sobě. Pokud budete jenom stát, nebo se pomalu projíždět po krajině, což sice moc dobře nejde, ale čert to vem. Budete svědky závodů a policejních honiček, které se konají bez vaší účasti. Toto je zvládnuto perfektně. Nesnáším ten pocit když hra reaguje jenom na mě a nevšímá si toho co se děje okolo. Rivals tento pocit konečně odboural. Musím ale také říci, že Rivals nejsou závody určené pro mě. Mám rád jak simulátory tak i arkády, ale proto abych se do hry vžil, potřebuji aby se auta chovala přibližně tak jak by měla, aby dojem z jízdy byl takový abych měl pocit že v tom autě jedu. Nemusí být přesně takový, ale chci se bavit řízením. Mrzí mě i to že ve hře není pořádná garáž, kde bych si auta prohlížel. Pokud ale máte rádi extrémní arkády, vyzkoušejte Rivals. Třeba Vás zaujme.

Jak se tato hra líbila Vám? Podělte se o svůj názor, nebo vzpomínky s ostatními v diskuzi pod článkem. Nesouhlasíte s uděleným hodnocením? Nic se neděje, právě proto tu máme i hodnocení čtenářů!

About author

BlackSheepCZ

Šéfredaktor a zakladatel diskuzního webu Lair of Geeks. Hrám a hernímu hardwaru se aktivně věnuji již od roku 2002. Několik let jsem pracoval v herním průmyslu. Momentálně pracuji v IT a 3D tisku. Průběžně se věnuji i herní publicistice, blogování a tvorbě webu. Když nehraju hry, rád čtu knížky, poslouchám hudbu, koukám na filmy, nebo seriály. Jsem také nadšeným amatérským fotografem a fanouškem produktů Apple.