4 views
0

Konečně je to tady! Konečně jsme se dočkali zcela zásadního a velmi potřebného restartu, kdysi slavné a oblíbené série Need for Speed. Konečně bude vše jinak, vše bude svěží a zcela nové. Tedy až na to, že se tato série restartuje každou chvilku a nikoho to už ani moc nezajímá. Většinou se toho totiž ani moc nezmění a zresetuje se tak maximálně jen číslování u jedné z podsérií. Což je spíš ke škodě věci a vnáší to do série jenom zmatek. Čekali jste že se tentokrát něco změní? Přitom právě podle podsérii by se dala tato značka pěkně přehledně rozdělit, aniž by to vypadalo špatně. Docela chápu, že v EA nechtějí vydávat hru s názvem Need for Speed 21, ale prosté Underground 3, by zase tak špatně neznělo. Dneska už je to asi jedno, nemá už cenu vzpomínat na staré díly. V roce 2015 jsme začali od znova, protože už je v tom stejně takový hokej, že s tím už nikdo nic neudělá. Když se má značka restartovat, chce to udělat tlustou čáru a začít úplně od základů, a to ideálně bez přítomnosti manažerů, protože ti riskovat rozhodně nebudou. Pro ně jsou důležitá čísla, data v grafech a nedokážou klesající kolonku prodejů napravit jinak, než tím co fungovalo i v minulosti. To přeci musí fungovat i teď, ne? Však si to ti hlupáci zase koupí, když uděláme masivní PR kampaň. Asi podobně si představuji běžné myšlení lidí stojících za sériemi Need for Speed, Call of Duty, a tak podobně… Jak již minulost ukázala, hráči potřebují od her inovace, potřebují aby tvůrci her také riskovali. Tedy hlavně v případě, že značka již nějakou dobu stagnuje. Máme rádi lidi, co dělají hry s láskou a péčí, máme rádi tvůrce, co si jdou za svou myšlenkou, co se nebojí ukázat něco nového.

Toho se ale velké společnosti občas bojí, jako čert kříže. Jenže se sérií Need for Speed se ta divná pachuť táhne už strašně moc dlouho. Vraťme se ale ke hře samotné. Povedla se? Je v ní něco zcela nového a jak se to vlastně hraje? U EA si dali, po Need for Speed Rivals, dokonce rok pauzu a vypadalo to, že jim to i došlo. Čekal jsem podobný restart jako u Tomb Raidera, ale kdepak. Nic převratného a nového se tu prostě neděje. Tedy ano změny se najdou, ale jde spíše o změny oproti předchozímu dílu. Ten mi úplně nesedl, a tak jsem nakonec dost rád. Jen ta marketingová šaškárna kolem názvu mi přijde dost trapná a zbytečná. Hra na první pohled vypadá parádně, jsme ve městě, je noc. Atmosféra hodně připomíná legendární Need for Speed Underground 2, skoro jako bychom se dočkali třetího dílů. Po krátké projížďce se podíváme na jednu velkou párty, kde potkáme hned několik legend tuningu a závodění. Jsou tu Risky Devil, Magnus Walker, Najaisan, Ken Block, Morohoshisan a… no nakonec jsem zjistil, že poznávám snad jen Kena Blocka. Každá z těchto závodních nebo tuningových postav přitom představuje jiný styl hraní. To je vcelku zajímavý koncept, který ale trochu zaniká s tím, že budete jezdit stejně střídavě všechny styly závodů a nebude Vás moc zajímat pod kým jaký styl je. No a jak se Need for Speed tedy hraje? No parádně! Na začátku si vyberete Vaše první auto a pak už jen závodíte a vylepšujete. Auta se přitom chovají velmi pěkně, a to čistě v závislosti na tom, jak si je sami nastavíte. V Rivals jsem měl opravdu velký problém s jízdním modelem, který moc skutečný automobil nepřipomínal.

Need for Speed 2015 se snažilo navázat na slavné a hlavně velmi oblíbené díly NFS Underground. Zcela se to ale nepovedlo, chybí rozmanitost tuningu a rozumný postup hrou.

Jasně jde o arkádu, ale chcete mít přeci pocit, že závodíte s auty a ne s čluny. To tady neplatí. Hra je stále hodně arkádová, ale mám pocit, že řídím auta. Ladění Vám přitom zabere opravdu hodně času, ale stojí to za to. Můžete si tak vytvořit auto speciálně na konkrétní typ závodu. V garáži jich můžete mít poměrně hodně, a tak si vytvoříte nejprve auto na běžné závody. To musí být rychlé, přitom dobře ovladatelné. Musí umět zatáčet, jelikož závodíte v ulicích města, a tomu musíte přizpůsobit přilnavost. Auto se musí trošičku klouzat, ale zase ne moc, jinak budete furt v driftu. Je tedy znát jak si auto vyladíte. Pak budete potřebovat auto přímo na drift. To zas musí dobře klouzat, ale zase tak aby se dalo ovládat. Musíte sbírat co nejvíc bodů, ale zároveň musí být i dost rychlé, aby Vám zbytek skupiny neujel, čímž by se Vám body zase přestaly počítat. Je tedy potřeba úplně jiné nastavení, než u auta na běžné závody. S tím že tyto dvě auta jen těžko zaměníte. Dalším typem bude bourák na Drag závody. Tady potřebujete co nejrychlejší auto s co největší přilnavostí. Tady se mi zase osvědčili auta s náhonem na všechny čtyři kola. Samozřejmě i toto auto bylo speciál, který do běžného závodu vzít nemohu, bylo by rychlé na rovinkách, ale v první zatáčce by se vysekalo. No a tyto detaily se mi na hře opravdu líbí. Je to tuning, co má opravdu smysl, je znát na chování vozu, nepřidá jen sílu ale ovlivňuje i to, jak se auto na trati chová. Škoda jen toho vizuálního tuningu.

Jednotlivé části se odemykají postupně a bohužel také hodně pomalu. A to je docela problém. K čemu si kupovat světla na Golfa, když už jsem si dávno vydělal na Lambo a Porsche. To přeci nedává smysl. Podobné hry potřebují jistou logickou návaznost, kterou měli například původní díly s podtitulem Underground. A možná tam ta návaznost i byla, dokud zase nepřišel nějaký ustrašený manager a neřekl, že ve hře musí být supersporty, aby se dobře prodávala. Možná teď někomu hodně křivdím, ale jak by se ve hrách brali věci, které tam moc nepatří a nefunguje kvůli nim ekonomika, a také logika hry. Přesto se i u této hry dostavuje tížený efekt, který v závodních hrách vyhledávám. Auto je prostě Vaše, máte ho v garáži a upravíte si ho dle svých představ. To je to, co od závodní hry potřebuji. Za vydělané peníze si koupíte auto, a pak si ho postupně upravujete k obrazu svému.Získáte k němu nějaký vztah, zvyknete si na něj, a když začnete závodit online, všichni vidí vaše jedinečné auto. Takhle se mi to líbí. Skvělé také je jak se dají auta upravit pomocí samolepek. Ty se dají snad donekonečna kombinovat, a tak si můžete díky různým tvarům a efektům vytvořit skutečně originální automobil. Jsou lidé, co z toho dokážou sestavit i detailní obličej! Moje výtvory se sice na takovou úroveň nedostaly, ale i tak jsem byl vcelku spokojen s možnostmi různých úprav. Jen bych potřeboval mnohem více různých světel, předních, zadních, nebo třeba klasických neonů, jako byly dříve. Velkým plusem je naopak samotný příběh, který Vás na začátku vtáhne a dá závodění jistý smysl. Snaží se nás do hry vtáhnout, ví že závodních her je asi tak milion a chce se odlišit. A to je dobře. Jen to zpracování je bohužel slabší. Ale na to jsem narazil už u Need for Speed filmu.

Na různé typy závodů budete potřebovat také různě upravená auta. Automobily se totiž skutečně chovají tak, jak si je nastavíte. Pokud se auto chová divně, zkuste si s tím pohrát.

V něm jsme také viděli krásná auta, práce s kamerou byla úžasná, ale tak moc přehnanou a tak namachrovanou partu jsem dlouho neviděl. Ono totiž, když dva dělají totéž, není to totéž. Když vyšel film Rychle a Zběsile, byl to velký hit, byl tam tuning, ale byl tam také Vin Diesel a jeho parta. Taky by se dalo říci namachrovaný týpci se stejně namachrovanejma kecama. Ale ono si to musí sednout a musí to být dobře zahrané. Tady herci strašně přehrávají v každém okamžiku a snaží se vždy mluvit strašně cool. A to podle mě v Rychle a zběsile není. Tam je vždycky určitá gradace. No asi se to nedá moc srovnat. Mám ale pocit, že se Need for Speed jako film, ani jako hra do potřebné nálady netrefil. Jsou prostě mimo. Navíc Vám při jízdě v autě, a to i v závodech bude neustále někdo volat, zase strašně cool. Po nějakém čase to ale člověka přestane štvát a získá jistý nadhled. I přes to jak mě to štvalo jsem rád, že v NFS ten příběh je. Zatáhne Vás prostě do prostředí, do nálady, do party dost divnejch lidí a samozřejmě do děje. Když autem přijedete k podniku, kde se furt slejzáte. Grafika jako celek působí hodně pěkně a je krásně vidět, že s přechodem čistě na novou generaci konzolí došlo k opravdu velkému skoku. Jsme v nočním městě, které vypadá vcelku reálně, nakonec mohli jsme vidět i přímé srovnání s reálnou předlohou, které nedopadlo vůbec špatně. Auta jsou přitom velmi detailní a vypadají také opravdu dobře. Je tu přítomna i jistá jemná stylizace, která ale vypadá hodně pěkně. Je ale docela zklamáním, že se celá hra odehrává jenom v noci. Což je v dnešní době už divné. Dokonce se i počasí střídá podle části města, ve které se nacházíte, a ne dynamicky.

Dejme tomu, že tvůrci chtěli zachovat atmosféru a styl pomyslného Undergroundu 3. Líbí se mi i nasvícení nočního města, všechny ty lampy, neonové nápisy. Škoda jen, že je město zcela vylidněné. To trochu zarazí, ale na druhou stranu chodci většinou působí směšně a úplné GTA V z toho asi tvůrci mít nechtěli. Interiérů aut se bohužel také nedočkáme. Zvuky automobilů se dobře poslouchají, nejsou nepříjemné ani ploché, nic tu netahá za uši. Soundtrack se také povedl. Tentokrát už ale nejde o rap, ale o rychlejší spíše elektronickou hudbu. Need for Speed (2015) jsou docela dobré arkádové závody. Nesplnily ale očekávání, která v nás tvůrci vzbudili ohromnou masírkou a odkazy na oblíbené díly NFS Underground. Chybí zde logický postup hrou, možnosti tuningu jsou slabší, než by si hra tohoto typu zasloužila a celkový dojem narušují přebytečné supersporty. Nejde tedy o restart série, tedy alespoň po herní stránce, ale o docela zajímavý díl. Líbí se mi vybraná auta, tedy krom supersportů, ale neškodilo by jich přidat více. Přeci jenom nemůžeme stále přehlížet konkurenční Forzu, která všechny válcuje neskutečným počtem automobilů a jejich úpravami. Je to tak těžké napodobit? Podle všeho ano, a tak Forza zůstává pádným argumentem pro zakoupení Xboxu One. Chce to se odvázat a to co dělají udělat na plno. Když dělám hru o tuningu, tak se tuningu věnuji. Dám tam co nejvíce obyčejných aut přičemž vrchol budou tvořit tuningové klasiky a ne hned supersporty. I tak mě ale hra hodně bavila a tak ji hodnotím hodně vysoko. Je to nakonec jeden z nejlepších NFS nové doby.

Jak se tato hra líbila Vám? Podělte se o svůj názor, nebo vzpomínky s ostatními v diskuzi pod článkem. Nesouhlasíte s uděleným hodnocením? Nic se neděje, právě proto tu máme i hodnocení čtenářů!

About author

BlackSheepCZ

Šéfredaktor a zakladatel diskuzního webu Lair of Geeks. Hrám a hernímu hardwaru se aktivně věnuji již od roku 2002. Několik let jsem pracoval v herním průmyslu. Momentálně pracuji v IT a 3D tisku. Průběžně se věnuji i herní publicistice, blogování a tvorbě webu. Když nehraju hry, rád čtu knížky, poslouchám hudbu, koukám na filmy, nebo seriály. Jsem také nadšeným amatérským fotografem a fanouškem produktů Apple.