1 views
0

DriveClub měl jisté problémy již od samého začátku. Nejdříve byl dlouho odkládán a pak, když už konečně vyšel, stihli ho zase poměrně nepříjemné problémy s připojením na servery. K tomu si ještě připočtěme dlouho slibovanou PlayStation Plus edici zdarma, která vyšla mnohem později, než slibovali, a máme na pořádnou ostudu zaděláno. Jaká je ale samotná hra ve své finální podobě? Zapomeňme ale na ostudu při vydání. Na nekonečné sliby a problémy a koukněme se na to, jak DriveClub funguje dnes. Má cenu si ho ještě kupovat? DriveClub jsou arkádové závody se skutečně povedeným jízdním modelem. Jízdu s gamepadem si budete opravdu užívat! Tedy hned potom, co si zvyknete na samotné ovládání, které reaguje trošičku jinak, než jsme u podobných her zvyklý. Přitom přímo ucítíte rozdíl mezi jednotlivými automobily. Jinak vybírají zatáčky, mají jinou váhu, jiné těžiště, jinak reagují. Bezpečně poznáte rozdíl i mezi předním a zadním náhonem a přímo ucítíte propastný rozdíl mezi velkou a těžkou limuzínou BMW M5 a lehkým a obratným sporťákem Lotus Exige S. Jízda přitom působí opravdu přirozeně a vcelku reálně.

Driveclub se bere i jako arkádová hra docela vážně, a to je jen dobře. Díky tomu se hra zařadí mezi ty lepší arkády, u kterých je kladen důraz na jízdní model a uvěřitelný zážitek i přes to, že nejde přímo o simulátor. To mi připomíná ty nejlepší starší díly Need for Speed, kde šlo o zábavné řízení. Hodně kritizovaná penalizace již funguje tak jak má a netrestá za chyby protivníků, a tak není co řešit, jdeme si zazávodit. Zajímavá je také inteligence protivníků, která se přizpůsobuje tomu, jak se vám v závodě zrovna vede. To ale neznamená, že jsou závody kdo ví jak jednoduché. Právě naopak. Hra se Vám přizpůsobuje tak, aby byla vždy zábavná a napínavá. Dává Vám šanci závod dohnat, ale ne tak aby jste měli pocit, že Vás vede za ručičku. Postup hrou je zde zajištěn pouze jistými sériemi závodů, za které získáváme levely a také hvězdičky. Levely našeho závodníka nám zpříštupňují nové automobily, stejně jako levely klubů, které zase zpřístupňují speciální vozy. Díky hvězdičkám pak získáme i naprostou většinu PSN trofejí ve hře. Proto se je také budete snažit získat úplně všechny a to i z četných DLC balíčků. Budete přitom sbírat body nejen za umístění v závodě, jako tomu je ve většině her, ale také za četné vedlejší úkoly. Mezi ně bude patřit například, získání bodů za drift v určené zatáčce, dosažení určitého času, poražení konkrétního závodníka, nebo třeba držení ideální stopy ve vybraném úseku tratě. Úkoly jsou poměrně příjemným a užitečným zpěstřením jinak vcelku klasické hratelnosti. Driveclub bohužel nemá žádný přirozený postup hrou, není tu žádný příběh, žádná kampaň, žádný důvod proč hru dohrávat.

Na první pohled Vás ohromí vskutku nádherná grafika a neskutečná míra detailů, která ve své době neměla konkurenci. Škoda, že měla hra tak těžký start, který jí poškodil pověst.

Zvyšuje se vám jen level, čímž se zpřístupňují další a další auta, a to je hrozná škoda. Závody jsou sice rozděleny do jednotlivých sérií, podobně jako v Gran Turismu, ale není to úplně ono. V Gran Turismu se snažíte dostat do nejvyšší kategorie. Je tam jasně daný postup. Tady po dohrání základní hry jen hrajete další a další DLC, s tím že hratelnost samotná po čase omrzí. Auta si nemůžete koupit, nemusíte na ně šetřit, nemůžete si je prohlížet ve své garáži a tím pádem nemáte moc motivaci získávat další. Většinou si v podobných hrách dělám sbírku, ale potřebuji pocit, že jsem si auta vybral, že jsou moje. Toto bylo ideálně zpracováno ve hře Test Drive Unlimited 1 a 2, kde jsme dokonce kupovali domy s garáží, ve které jsme auta měli. Člověk se pak do hry vžil a o to jde. K tomu se také váží velmi skromné a omezené možnosti úprav vozů. Ty se omezují pouze a jenom na vytvoření několika skinů, které se pak na auta jen navléknou. Nic víc tu nečekejte. Auta si neupravíte jednotlivě. Vytvořené skiny jsou pro všechna auta stejná. Vaše auto tedy nebude nijak výjimečné, což je velká škoda zvláště proto, že hra klade velký důraz na kluby a sociální rozměr. Však to má i ve svém názvu. To ale moc nefunguje a dovolím si tvrdit, že je na tom Forza Horizon mnohem lépe. V DriveClubu máte všichni ta samá auta. Přeci jenom, ve hře co klade takový důraz na multiplayer, se chcete od spoluhráčů nějak odlišit a pochlubit se svým jedinečným vozem. Na to ale v Evolution Studios zapomněli. Technické zpracování DriveClubu je naprosto úžasné.

Tedy pokud zapomeneme na již opravené počáteční problémy se servery a rozbitou penalizací, která nás trestala i za to, že do nás zezadu narazilo auto řízené umělou inteligencí. Hra sází hlavně na grafiku a je pravda, že DriveClub vypadá vizuálně opravdu skvěle. Modely automobilů jsou vykresleny do neskutečných detailů, a to včetně povedených interiérů ve kterých se můžeme pěkně rozhlížet. Za to u mě mají tvůrci jedno velké plus. I když většinou závodím z pohledu třetí osoby, teda pardon z kamery za autem, rád si prohlížím i interiér a sem tam nějaký závod z tohoto pohledu zajedu. Myslím si, že na tomto by tvůrci závodních her neměli nikdy šetřit, i když se to nepoužívá tak často jak by si přáli. DriveClub má navíc pěkně udělaný i pohled bez volantu, pro případ, že by jste s připojeným volantem nechtěli vidět ještě jeden na obrazovce. To je velmi zajímavý a důležitý detail. Pohled z kabiny vyzkoušíte už kvůli velmi detailnímu zpracování počasí a především pak deště. Všimnete si například kapek deště na předním skle, které nejen že dopadají na sklo, ale také se na něm adekvátně k tomu chovají. Stěrače je perfektně stírají a kapky vody reagují také na pohyb automobilu. Stékají dolů, případně proti směru pohybu automobilu v závislosti na přetížení v zatáčkách. To je velké lákadlo, na které tvůrci hry hodně sázejí. Hra totiž nejlépe vynikne právě za deště nebo za tmy. Je perfektně zvládnuto nasvícení scény a efekty počasí, a tak se většina závodů odehrává za tmy, nebo v dešti.

Driveclub mohl být legendou mezi závodními hrami, jenže nakonec jsme se dočkali jen velmi slušné hry. Stačilo by ale jen několik změn, respektive jiných rozhodnutí a hra by na to měla.

Až je to trochu škoda, protože je vidět jak nám to tvůrci za každou cenu cpou. Místo abych se na takový závod těšil a byl příjemným zpestřením, je toho moc a ještě víc v dalších a dalších DLC. Efekt deště se objevil už v trailerech a jízda na mokré silnici nalákala mnohé hráče. Ve hře ale nebyla od samého začátku, na pořádné efekty počasí jsme si u DriveClubu, jak jsme již zvyklý, museli nějakou dobu počkat. Hra je dělaná hodně na efekt. Velmi povedené jsou přitom tratě a jejich okolí, které je plné dechberoucích detailů, na které si velmi rychle zvyknete a budete je vyžadovat i po ostatních hrách. Tratě jsou navíc zajímavé a různorodé, což je samozřejmě zcela zásadní vlastnost, každé závodní hry. Nedočkáme se sice oficiálních okruhů, ale to vůbec nevadí. Na to tu máme úplně jiné hry. S Driveclubem se podíváme na různé kontinenty čímž je zajištěna jistá různorodost tratí, což mi připomenulo legendární Need for Speed Porsche. Všechna DLC jsem ale nebyl schopný dohrát. Nakonec mi to už ke konci přišlo stále stejné a nic nového mi to nepřinášelo. Jasně dostanete stále nová auta, ale hra se tím nikam moc neposune, je více méně stále stejná. Mnohem horší to je ale se soundtrackem. Ten je dokonce v základu vypnutý a musíte si ho v menu sami zapnout. On je ale vypnutý z dobrého důvodu. Za moc totiž nestojí. Po zapnutí začne hrát genericky znějící nevýrazná hudba bez tváře a stylu. A to je u závodní hry velmi nepříjemné.

Přeci jenom soundtrack ze závodní hry se kolikrát poslouchá i mimo hru, a to tady opravdu nejde. Samotné zvuky automobilů jsou přitom vcelku povedené a dobře se poslouchají. Samozřejmě se také mění i se zvoleným pohledem kamery. Zvuky totiž byly nahrávány pro každý pohled kamery zvlášť, a to dokonce šestnácti mikrofony v okruhu 360 stupňů kolem vozu. Zvláštní pozornost se přitom věnovala zvukům výfuků, kdy se u některých automobilů objevili až čtyři mikrofony, pro ještě lepší pocit z jízdy. A skutečně, zvuky jsou na velmi vysoké úrovni a dobře se poslouchají, zvlášť s kvalitními sluchátky. Škoda jen toho, že si musíte sehnat vlastní hudbu. V tom jistě pomůže do PlayStationu 4 integrovaná aplikace Spotify, ale přeci jenom toto není zrovna elegantní řešení. Přesto je DriveClub vcelku dobrá hra, která Vás zabaví na desítky hodin. Jen ta motivace se do hry znovu vracet nějak časem mizí. Sice Vás budou lákat nová auta v DLC, ale nakonec… je to jen víc téhož na velmi podobných tratích. A to je prostě škoda. Takto si budeme pamatovat jenom v době vydání bezkonkurenční grafiku. To ale není všechno.

A jak na hru vzpomínáte Vy? Jak se Vám líbila? Podělte se o svůj názor, nebo vzpomínky s ostatními v diskuzi pod článkem. Nesouhlasíte s uděleným hodnocením? Nic se neděje, právě proto tu máme i hodnocení čtenářů!

About author

BlackSheepCZ

Šéfredaktor a zakladatel diskuzního webu Lair of Geeks. Hrám a hernímu hardwaru se aktivně věnuji již od roku 2002. Několik let jsem pracoval v herním průmyslu. Momentálně pracuji v IT a 3D tisku. Průběžně se věnuji i herní publicistice, blogování a tvorbě webu. Když nehraju hry, rád čtu knížky, poslouchám hudbu, koukám na filmy, nebo seriály. Jsem také nadšeným amatérským fotografem a fanouškem produktů Apple.