9 views
0

Když z velmi oblíbeného, a také zaslouženě úspěšného Santa Monického video-herního studia Naughty Dog odešla kreativní ředitelka Amy Hennig a také vedoucí vývoje Justin Richmond, někteří skalní fanoušci začali zcela logicky pociťovat pochybnosti a také jisté obavy z budoucnosti této velmi povedené série, jakožto i celého herního studia. Po dohrání čtyřky mohu ale na štěstí jednoznačně prohlásit, že došlo ke změnám pouze k lepšímu. Čtvrtý díl opět posunul žánr dopředu. Tím ale v žádném případě nechci hanit skvělé a jedinečné dílo Amy Hennig. To ani náhodou. Všechny předchozí díly byly prostě skvělé a zapsali se tučným písmem do videoherní historie. Pevně věřím, že se v budoucnu dočkáme dalších skvělých her, ač měla Amy Hennig po odchodu ze studia spíše smůlu. Od roku 2011 totiž nevyšla žádná hra, za kterou by stála. Na hře Uncharted 4 sice pracovala dva a půl roku, hra samotná ale vyšla o další dva roky později a ledacos se na ní samozřejmě změnilo. Poté Amy Hennig pracovala na velmi zajímavé Star Wars hře od Visceral Games, která nalákala snad všechny fanoušky Star Wars a samozřejmě nejen ty. Nevíme ale v jaké fázi vývoje byla, než jí EA zrušila. Za připomenutí ale stojí dosti podivné vyjádření EA, že se prý hráčům nelíbí lineární hry, u kterého většina z nás (hráčů) nevěřícně kroutí hlavou. Do toho si započtěme další kauzy s lootboxy a vyjde nám, že se někdo v EA dočista zbláznil.

Doufejme jen, že jim to projeví i na prodejích, aby si toho manažeři také všimli a zamysleli se. Vraťme se ale ke hře. A Thief´s End je prostě jiný než předchozí díly a na PlayStation 4 přichází ve velkém stylu. Nakonec onen velkolepý styl jsme mohli vidět už v prvním traileru, který nás nalákal jako málo který jiný. Nathan Drake v něm totiž předvedli takovou úroveň detailů obličeje, jakou jsme dosud na konzolích neviděli. A to si PC hráči utahovali z výkonu konzole PlayStation 4. Nathan Drake trochu zestárl, čehož si všimneme hlavně díky naprosto dokonalému zpracování jeho obličeje. Vlastně ne jeho, všechny obličeje a jejich mimika je tu zpracována naprosto fantasticky. Dalo by se také říci, že Nathan tak nějak dospěl. Našel si stálou práci, která sice není ani náhodou obyčejná, ale přesto se s dřívějším dobrodružným stylem života nedá vůbec srovnat. Ne, nedělá v bance, ani si neotevřel bistro. Dokonce ani nepíše rádoby vtipné recenze do bezvýznamného herního časopisu. Ne, on využívá svých zkušeností. Potápí se a vytahuje ze dna moře ztracené poklady, ale tak nějak normálně, bezpečněji. Bez přestřelek a bez věčných bitek. Nathan žije v krásném rodinném domě s Elenou, které musel slíbit, že už nebude riskovat život.

Nathan Drake své ženě slíbil, že už bude žít klidný rodinný život, a že nebude riskovat svůj život v honbě za dalším pokladem. A svůj slib chce také splnit, jenom že ono se něco…

A svému slibu chce samozřejmě i dostát. Protože chlapy své sliby přeci plní. Proto má taky hra jenom dvacet minut a nic dalšího nenabízí… Ale nee. Jak se dá u podobného typu hry a nakonec i filmu čekat, něco se přeci jenom zvrtne. A zvrtne se to většinou hodně. Na scéně se totiž objeví Nathanův starší bratr Sam a dá mu opravdu pádné důvody, proč se pustit na další dobrodružnou výpravu. Při té příležitosti se také podíváme do minulosti, do dětství Nathana Drakea, abychom lépe poznali jeho bratra a pochopili složitý vztah mezi nimi. Opět bude návrat do minulosti dost zajímavý, na rozdíl od skoků do budoucnosti ve většině Assassinů. Pomůže nám se také naučit novou herní mechaniku s hákem na laně. Je zvláštní že se k ní Nathan vrací po tolika letech, ale zapomeňme na to. Je to zpracované co možná nejvíce elegantně. Hra jako taková jakoby konečně po dlouhých ůetech dospěla. Mnohem lépe se hraje a hlavně, jsou v ní mnohem lepší a dospělejší konverzace. Hra se mnohem více podobá velmi povedenému bratříčku v podobě The Last of Us, což pravděpodobně zapříčinil přesun části lidí právě z tohoto týmu. A byl to velmi dobrý tah. Čtyřka je mnohem víc lidská, je tak nějak opravdovější a dospělejší.

Čtyřka ukázala úplně jiný rozměr akčních adventur a opět svůj žánr posunula někam mnohem dál. A to je opravdu dobře, Uncharted vždy zvyšovalo laťku a doufám, že se kvalitnějších her dočkáme i od konkurence. V příběhu se dočkáme hned několika zajímavých zvratů. Po celou dobu hraní nás ale budou ovládat city a rodinné vztahy, což je něco co jsme při hraní této série dosud nezažili. Tentokrát se totiž podařilo sestavit jedinečný mix kvalitního příběhu a jeho vyprávění, skvělé hratelnosti v akčních pasážích, citů a vztahu, a v neposlední řadě velmi silné atmosféry. Ta vás bude doprovázet snad ve všech lokacích. Naughty Dog umí chrlit neskutečné detaily v každém koutě lokace. Vždycky to uměli, ale na PlayStationu 3 neměli zdaleka takové možnosti, jako na čtyřce. Uncharted 4 detaily vyniká, ale o tom tradičně až v pozdější části této recenze. Změn oproti trojce totiž doznala i hratelnost, a to docela zásadních. Nebojte stále tu najdeme dobrodružství v exotických destinacích, řádnou dávku kvalitního střílení, vtipné hlášky a hádanky. Jen to je tentokrát namíchané tak, že mi už nepřišlo, že bych hrál nějakou válečnou hru, kde musím zabít stovky a stovky nepřátel. Vzpomeňme, že v minulých dílech se číslo padlých nepřátel motalo dokonce kolem devíti set, a to je na hledače pokladů přeci jenom trochu moc.

Uncharted 4 nejen vypadá mnohem lépe než všechny předchozí díly, on se mnohem lépe také hraje. Dočkali jsme se skvěle zpracovaných soubojů a také zábavných přestřelek.

Ne že by se ve čtvrtém dílu střílelo málo, nebo snad vůbec. Ne, jen je to mnohem lépe zaobalené. Nedecimujeme jednu velkou armádu lineárním postupek k hlavnímu padouchovi. Tady se přesouváme do různých lokací, časů a situací. Délka samotných přestřelek je přitom tak nějak vyvážená a lépe navržená. Chybí zde ta další „nadbytečná“ vlna nepřátel. Přestřelky nejsou nastavované a zbytečně prodlužované. Pokud by Vás ani tak nebavili, můžete si zapnout poměrně schopný, rozuměj agresivní, auto aim. Je fajn, že hra dává hráčům, které zajímá hlavně příběh i tuto možnost. Proč ne. Nakonec obtížnost se dá nastavit, jak jsme zvyklý z předešlých dílů, a tak se myslím vůbec nemusíme bát, že by hra byla příliš lehká. PlayStation 4 přeci jenom vývojářům dovolil, aby se ještě více vyřádili. Díky tomu jsme se dočkali také jednoho velmi povedeného fíglu. Prostředí působí otevřeně. Uncharted přitom není ani náhodou open world hrou, ale iluze otevřeného světa se mu daří vytvářet na výbornou. Nakonec otevřený svět by k Uncharted ani neseděl a pravděpodobně by ani nefungoval. Tato série byla vždy o cestování do různých koutů světa, o vcelku lineární hratelnosti. Tady se ale povedlo vzbudit dojem volnosti.

PlayStation 4 umožnil vytvořit větší lokace, které můžeme svobodně prozkoumávat a ztrácet se v nich. V nejznámější honičce, kterou jsme mohli vidět už před vydáním hry je také krásně vidět, že k cíli vede hned několik cest a vy si tak můžete vybrat kudy pojedete. Většinou je to ale jen velký spletenec, který končí na tom samém místě, tou samou scénou. Ale vadí to někomu? Ne, spíše naopak. Pokud hru nebudete hrát zasebou, asi si toho ani nevšimnete. Pocit linearity je dále narušují skoky do různých časových období. Jsou osvěžující a dozvídáme se v nich další zajímavé informace a souvislosti. Je to ukázka toho jak se to má dělat. A pokud by Vám šestnáct hodin kvalitní zábavy nestačilo, je ve hře přítomen také kvalitní multiplayer, který dokáže herní zážitek významně prodloužit. Multiplayer byl velice oblíbený už u předchozích dílů na PlayStationu 3, tady se ho snaží dovést k dokonalosti. Hru ozvláštnili o pomocníky, takzvané sidekicks a magické předměty. Co to znamená? No v online zápolení nám mohou pomáhat AI pomocníci. Ty si můžete přivolat za herní měnu, kterou získáváte zabíjením nepřátel. Podobně fungují i magické předměty mající různé funkce.

A Thiefs End má konečně pořádnou hloubku hraje na city a poskytuje pořádný zážitek. Hra jakoby dospěla po všech stránkách. Dokonce i humor, je takový dospělejší a vtipnější.

Naughty Dogs se opět povedlo, aby nám spadla čelist nad krásou světa, úrovní detailů, zpracováním obličejů a vlastně úplně všeho co se na obrazovce děje. Vždycky dokázali z konzolí Sony ždímat i poslední kapku výkonu a dále se překonávat, skok mezi PS3 a PS4 je ale obrovský. Opět budeme hodně cestovat, a že se budete na každou novou lokaci těšit! Všechna prostředí jsou zpracována s obrovskou dávkou detailů a díky skvěle zpracovanému nasvícení scény tvůrci docílili i velmi silné atmosféry. Ať už jde o mlhu, nebo slunné pláže. Prostředí vypadá prostě nádherně a neměl jsem mu vůbec co vytknout. Úžasné jsou hlavně postavy, zpracování jejich pohybů a dokonalá mimika obličejů. Na příběhové filmečky se totiž strašně dobře kouká. Herecké výkony jsou na velmi vysoké úrovni hraničící s filmem. Opět nechybí humor, ale mám pocit že i ten je trochu dospělejší. Hra dospěla spolu se svým publikem. Celkovému zážitku samozřejmě pomáhají i kvalitní české titulky, díky nimž si můžeme naplno vychutnat velmi kvalitní příběh, a to včetně skvělých konverzací.

Titulky jsou nově navíc větší a výraznější, což značně vylepšuje jejich čitelnost. Děkujeme Sony. Série Uncharted je klenotem konzolového hraní. Čtvrtý díl své předchůdce nejen že nezahanbil, dokonce je v mnohém překonal a naservíroval nám opravdu úžasný zážitek. Překonal dokonce i skvělou dvojku, která doteď neměla konkurenci. Hra nabízí přibližně šestnáct hodin čisté zábavy, bez nějakého nastavovaní nekonečnými přestřelkami. Dočkali jsme se naopak dostatku velmi zajímavých hádanek, kvalitního filmového příběhu a skvělých hereckých výkonů. Hra se od dětinských vtípků a nesmyslně vražedné honby za pokladem dokázala posunout k dospělejšímu humoru i příběhu. Z příběhu přitom čiší opravdové vztahy mezi postavami, které jsou dotažené k naprosté dokonalosti. Hra je lineární a hráči ji milují, možná by si jí mohli v EA taky zahrát, aby pak neplácali takové nesmysly. Lineární hry naopak táhnou a dokáží být hlavní hrou platformy s obrovskými prodeji. To se to ale musí dělat pořádně. Nás teď čeká menší přídavek, a tak už se budeme těšit na The Last of Us 2, které podle uvolněných trailerů vypadá minimálně hodně zajímavě.

Jak se tato hra líbila Vám? Podělte se o svůj názor, nebo vzpomínky s ostatními v diskuzi pod článkem. Nesouhlasíte s uděleným hodnocením? Nic se neděje, právě proto tu máme i hodnocení čtenářů!

About author

BlackSheepCZ

Šéfredaktor a zakladatel diskuzního webu Lair of Geeks. Hrám a hernímu hardwaru se aktivně věnuji již od roku 2002. Několik let jsem pracoval v herním průmyslu. Momentálně pracuji v IT a 3D tisku. Průběžně se věnuji i herní publicistice, blogování a tvorbě webu. Když nehraju hry, rád čtu knížky, poslouchám hudbu, koukám na filmy, nebo seriály. Jsem také nadšeným amatérským fotografem a fanouškem produktů Apple.