11 views
0

Druhý díl to má vždycky těžké, zvlášť pokud se ten první povedl tak dobře, jako u série Uncharted. Vývojáři v Naughty Dog nám ale opět předvedli, jak se to má dělat. Dvojka s podtitulem Among Thieves se do herní historie zapsala tak dobře, že se dnes vzpomíná spíše na ni. Hra se stala legendou svého žánru, ba co víc, svůj žánr posunula na novou úroveň. První díl, ač byl v některých ohledech dosti revoluční a ukázal stárnoucí sérii Tomb Raider záda, byl stále poměrně klasicky laděn do akční střílečky s prvky adventury. Ve dvojce jsme se dočkali již mnohem filmovějšího zážitku a posunutí hry do žánru moderní akční adventury, tak jak je známe dnes. V novém dobrodružství je s Nathanem Drakem vydáme po stopách velkého pokladu Marca Pola a věřte mi, bude to stát za to. Budeme totiž mnohem víc cestovat, a tak se dostaneme do velmi rozmanitých prostředí. Dostaneme se tak do džungle i na zasněžené vrcholky hor. Hra se tak rychle neokouká. Příběh je vyprávěn novým způsobem. Začínáme zhruba někde v prostředku v legendární scéně ve vlaku, a pak se vracíme časem zpět na začátek příběhu, abychom zjistili, jak jsme se do takových nesnází dostali. Něco podobného se používá například u knih méně známých autorů, kdy se snaží zaujmout na prvních stránkách a pak se vracejí k samotnému začátku. Jde opět o poměrně jednoduchý trik, který ale celkovému dojmu nijak neubližuje, spíše naopak.

Právě scény z toho dílu patří k těm nejznámějším a jsou zpracované skvěle. Konečně se dostavuje onen filmový efekt, kdy je příběh podáván s přirozenou lehkostí a samozřejmě vtipně. To je ostatně to, co mají hráči na sérii Uncharted nejraději. Vývojáři z Naughty Dog mají skvěle zvládnutý přednes příběhu, smysl pro detail a vtip. To se řadě velkých studií nedaří. Přitom příběh v Uncharted 2 je opět velmi jednoduchý. Hledáme poklad Marca Pola a musíme ho najít dříve než padouch Zoran Lazarevic, který by ho zneužil k všemožným špatnostem. Zoran je přitom naprosto typicky padouch, který jde bezohledně za tím, co chce. Příběh je jednoduchý, ale proto účely hry naprosto dostačuje. Opět jde totiž o zábavu ve stylu Indiana Jonese. To co je na vyprávění nejdůležitější jsou rozhovory postav a postavy samotné. Postavy mají svůj charakter a jistou jiskru a proto i rozhovory mezi nimi působí přirozeně a jsou vtipné a napínavé. Nově jsou ve druhém dílu přítomny i kvalitní české titulky a tak je zážitek o to lepší. Hra je prostě napínavá od začátku do konce a jediné co bych trochu změnil je množství přestřelek, které je na můj vkus trochu přehnané. Hra by mohla být více příběhová, kratší a o to intenzivnější. Je prostě vidět, že Uncharted 2 není produkt, ale dílo na kterém si prostě v Naughty Dog dali záležet. A přesně tak by to mělo být. Když dělám hru, měla by to být v první dobrá hra. To už řadě velkých hráčů na trhu nedochází. Když budete dlouho koukat jen do čísel a ne na to co vytváříte, dříve nebo později to špatně dopadne. Hráči videoher jsou poměrně náročné publikum a nejeden videoherní gigant skončil v propadlišti dějin. Naughty Dog se to ale zatím daří a dělají jednu kvalitní hru za druhou. Kvalitu série do jisté míry určují také skvělí herci, nebo jako v tomto případě dobře napsané postavy, které jsou sympatické a také zábavné.

Z druhého dílu se stala PlayStationová herní legenda, na kterou rádi vzpomínáme. V této kolekci je navíc obohacena o české titulky, které celý zážitek ještě prohlubují.

Ať už vezmeme starého parťáka Viktora Sullyvena, nebo krásnou Elenu Fischer. Máte z nich prostě pocit, že do hry patří, že to je ta naše správná parta. Je to něco co se povedlo seriálovým Přátelům, nebo filmovým Rychle a zběsile. Jde prostě o skvělou souhru několika různých charakterů. I hratelnost se od dob prvního dílu výrazně zlepšila. Už nepůsobí tak staromódně, už zde není patrná linie, nebo řekněme jistá hranice arény, kam se po jejím překročení seběhnou nepřátelé ze všech stran, bez zjevného důvodu. Ve dvojce si, pokud budete dosti pozorní, všimnete jistých arén, respektive míst se spoustou krytů, kde se to pravděpodobně semele. Už to ale není ani zdaleka tak do očí bijící. Vše působí mnohem přirozeněji a jemněji. Prostředí je detailní což se ještě více projeví v remasterované verzi. Co mi ale opět trochu vadilo je na můj vkus až moc střílení. Počty padlých nepřátel se opět přibližují osmi stům, což by se hodilo spíše do válečné hry, než do akční adventury hledače pokladů. Hra je ale na štěstí o něco delší než první díl, a tak to není zas tak hrozné jako jatka v jedničce. Jasně, možná si řeknete, co jiného v takové hře dělat aby to nebyla nuda a možná budete mít pravdu. Nikde ale není psáno, že hra musí být takto dlouhá, nebo že nutně musí každá hra stát 60 euro. To je také poměrně zastaralá představa. Střílení je nicméně zábavné, krytí funguje lépe než u prvního dílu a dočkali jsme se i širšího arzenálu zbraní. Přesto jsem zůstal většinu hry, respektive vždy kdy to šlo, věrný kombinaci koltu a klasického AKčka. Nathan se navíc umí ještě lépe prát a tak bude boj na blízko zážitek sám o sobě.

K dokonalosti bylo vyladěno i ovládání a tak jsem nikdy neměl pocit, že by postava reagovala špatně nebo nepřesně. Právě v tomto díle jsme se dočkali legendárních scén, které nám z paměti jen tak nezmizí. Třeba scéna kdy jedeme ve vlaku, nebo spíše na vlaku a snažíme se sestřelit bojový vrtulník, nebo část kdy utíkáme před tankem. To jsou momenty, které posouvají hratelnost na skvělý zážitek. Remaster Uncharted: The Nathan Drake Collection mělo na starosti menší studio Bluepoint Games, které se úkolu zhostilo se ctí. Samozřejmě odpůrci remasterů budou stále tvrdit, že se vývoj zdržuje a místo aby pracovali na novém dílu, dělají studia na remasterech. To je samozřejmě naprostá blbost. Na remasterech pracují menší studia, která se tím mimo jiného učí a já jsem jim osobně vděčný, že mi mé oblíbené hry přinesou v té nejlepší kvalitě, podobně jako si časem pořídím své oblíbené filmy ve 4K na BluRay. Bluepoint Games hru opravdu výrazně vylepšili. U druhého dílu, kde je už základ mnohem bohatší než u jedničky je rozdíl vidět ještě více. Hra běží i na běžném PlayStationu 4 ve FullHD a 60snímcích za vteřinu. Dočkali jsme se nových a opravdu pěkných textur. Upravené jsou také modely postav, stíny a nasvícení. U druhého dílu totiž došlo k největšímu skoku v grafice a to ještě na konzoli PlayStation 3. Remaster pro čtvrtý Playstation z toho pochopitelně jen těží. Obličeje jsou opět o něco hezčí, města jsou nádherná a plná různých detailů. Hory jsou a hlavně sníh, jsou zpracované na jedničku. Hra díky nové grafice a vegetaci působí mnohem živěji než originál, přesto si drží styl původní hry.

Jak se tato hra líbila Vám? Podělte se o svůj názor, nebo vzpomínky s ostatními v diskuzi pod článkem. Nesouhlasíte s uděleným hodnocením? Nic se neděje, právě proto tu máme i hodnocení čtenářů!

About author

BlackSheepCZ

Šéfredaktor a zakladatel diskuzního webu Lair of Geeks. Hrám a hernímu hardwaru se aktivně věnuji již od roku 2002. Několik let jsem pracoval v herním průmyslu. Momentálně pracuji v IT a 3D tisku. Průběžně se věnuji i herní publicistice, blogování a tvorbě webu. Když nehraju hry, rád čtu knížky, poslouchám hudbu, koukám na filmy, nebo seriály. Jsem také nadšeným amatérským fotografem a fanouškem produktů Apple.